Een bedrijf opbouwen gebeurt niet van de ene op de andere dag. Laat staan een skincare-imperium runnen. We vroegen huidexpert en ondernemer Lindsay van der Looij naar het geheim achter haar baanbrekende huidverzorging LABAREAU en de lessen die ze daarbij leerde.
“Toen ik opgroeide als dochter van een moeder met een kapsalon, had de schoonheidsindustrie al mijn interesse toen ik nog op de middelbare school zat. Ik ging altijd mee met mijn moeder als ze haar favoriete parfumerie bezocht, waar ik simpelweg gefascineerd werd door de aantrekkelijke looks van de luxe geuren en hoogwaardige huidverzorgingsmerken. Na mijn afstuderen ging ik werken in de verkoop bij onze plaatselijke parfumwinkel, terwijl ik vanuit huis schoonheidsbehandelingen aanbood. Toen ik naar Amsterdam verhuisde heb ik jarenlang ervaring op gedaan in mijn eigen eerste salon, gevolgd door mijn huidige salon: Bloy Institute.” Het was hier bij Bloy waar Lindsay de grote vraag ontdekte naar anti-aging huidverzorgingsbehandelingen die je die gewenste jeugdige glans en een voller ogende huid geven. “In plaats van alleen maar dure antiverouderingsbehandelingen in klinieken te laten uitvoeren, wilde ik de loyaliteit van mijn klanten belonen met producten om mee naar huis te nemen, specifiek gericht op het vertragen van de zichtbare effecten van veroudering.”
Wat heeft je ertoe gebracht om je specifiek te richten op antiveroudering binnen skincare?
“Omdat ik dit product zelf nodig had! Toen ik ouder werd, merkte ik dat er geen huidverzorgingsmerk op de markt was dat mijn huid hydrateert en mijn huid meer collageen geeft, behalve die zware behandelingen in klinieken waarbij je een week lang moet peelen. Natuurlijk kende ik de medische merken die antiverouderingseffecten beloofden, maar ik was niet tevreden met de resultaten die ze leverden; ze voldeden vaak niet aan de hoge verwachtingen. Bovendien misten ze de luxe uitstraling van de producten waar ik altijd zo van hield tijdens mijn dagen in de parfumwinkel." Door haar twintig jaar ervaring te combineren met de kracht van de wetenschap, kon Lindsay een huidverzorgingslijn ontwikkelen op basis van een revolutionaire formule die tot op de dag van vandaag het best bewaarde geheim van Nederland is. Met de lancering van LABAREAU heeft ze niet alleen de huid veranderd, maar ook de levens van veel vrouwen die haar producten gebruiken. “De huid heeft een grote invloed op het zelfvertrouwen en waargenomen fysieke huidonvolkomenheden kunnen de geestelijke gezondheid beïnvloeden. Het geeft mij vreugde als mijn klanten mij vertellen dat ik ze er niet alleen beter uit laat zien, maar vooral ook een beter gevoel geef.”
Je hebt Labareau samen met een team van wetenschappers ontwikkeld. Kun je ons meer vertellen over de dagen in het laboratorium?
“Na uitgebreid onderzoek te hebben gedaan in de laboratoria samen met een team van experts, kon ik de baanbrekende formule introduceren die het succes van LABAREAU drijft: de SAXZ-12®-technologie. Toch kostte dit proces tijd. In totaal ben ik drie jaar bezig geweest met het ontwikkelen en perfectioneren van de formules voor mijn huidverzorgingsproducten.” Lindsay testte veel verschillende monsters, elk met een andere combinatie van ingrediënten. “Toen ik de juiste formule ontwikkelde, wist ik dat ik een ander percentage actieve ingrediënten wilde mengen. Een veel hogere concentratie aan ingrediënten. Mijn biochemicus vertelde me eerst dat dit geen logische combinatie zou zijn, omdat ze nog nooit zulke hoge percentages had gemengd toen ze met andere huidverzorgingsmerken werkte. Toen we mijn mengsel testten, bleek het de gouden formule om de gewenste anti-verouderingsresultaten te bereiken.” Na het ontwikkelen van de potentiële formule van Labareau, besteedde Lindsay tijd aan het klinisch testen van haar nieuwe product om er zeker van te zijn dat het veilig was om te gebruiken, zelfs op de meest gevoelige huid. Toen alle resultaten aangaven dat haar nieuwe formule geen schade berokkende, werd Lindsay's geheime SAXZ-12®-technologie geboren, gebaseerd op een mix van rundercollageen, hyaluronzuur en peptiden.
Wat was de grootste uitdaging bij het lanceren van je eigen huidverzorgingslijn?
“Het ontwikkelen van mijn merk midden in de Covid-pandemie was absoluut mijn grootste worsteling. Ik kon de verpakkingsleveranciers niet bezoeken om de juiste look voor de LABAREAU-flessen uit te zoeken; al het werk werd volledig vanuit zoom gedaan in plaats van dat we leveranciers in het echt bezochten. De covid-regels weerhielden mij er ook van om het laboratorium zo vaak te bezoeken als ik zou willen. Zelfs onze officiële lancering moest volgens de covid-regels georganiseerd worden. Maar zelfs de grootste uitdagingen kunnen een positief resultaat hebben. De pandemie dwong Labareau tot een online focus, wat nu resulteert in een veel internationaler publiek. Nu worden alle producten online of bij een van onze exclusieve verkooppunten verkocht.”
Wat is als ondernemer de belangrijkste les die je hebt geleerd bij het lanceren van je eigen merk?
“Om altijd naar je onderbuikgevoel te luisteren. Streef altijd na wat je denkt dat goed is en wat de jarenlange ervaring aangeeft dat het beste is om te doen. Dat is precies wat ik deed toen ik de formule van Labareau ontwikkelde en pionierde met een nieuwe concentratie ingrediënten. Je moet ook altijd in je eigen kracht en succes geloven. Maar onthoud dat dit tijd kost; Een succesvolle ondernemer worden, gebeurt simpelweg niet van de ene op de andere dag. Ik blijf trouw aan mijn visie en oorspronkelijke plan, namelijk dat Labareau een exclusief huidverzorgingsmerk blijft. Daarom zeg ik voortdurend nee tegen verzoeken van salons. Ik wil dat mijn product alleen in de meest luxueuze en exclusieve salons, klinieken en winkels wordt verkocht, precies zoals ik het vanaf het begin voor ogen had. En het allerbelangrijkste: ik geloof dat je altijd een plan voor de toekomst hebt – in ieder geval voor de komende vijf jaar, zodat je weet waar je aan wilt en moet werken.”
De exclusieve en gebruiksvriendelijke huidverzorgingslijn van Lindsay van der Looij bestaat uit acht verschillende producten die allemaal gericht zijn op het minimaliseren van de zichtbare effecten van veroudering. Met de lijn collageenverhogende dag- en nachtserums en rijke, voedende crèmes zal het uiterlijk van poriën, rimpels en fijne lijntjes aanzienlijk verminderen. Uiteindelijk ziet de huid er stralender, jonger en gladder uit, wat weer resulteert in veel tevreden klanten. “Mijn klanten geven wat ze wilden was het meest lonende gevoel tijdens dit traject. Er is niets mis met een beetje ijdelheid. Er goed uit willen zien en proberen de beste versie van onszelf te worden, is zoveel meer dan alleen maar esthetiek. Uiteindelijk denk ik dat we het er allemaal over eens kunnen zijn dat het verbeteren van wat aan de oppervlakte zit, ook de binnenkant voedt.”